Menue
NO Eye ehome coco

Verdens første e-campingvogn

Kraftverk, strømlager og medvind i ett

Dethleffs oppfinner campingvognen på nytt med den elektrisk drevne e.home Coco.

e.home Coco har en selvstendig fungerende elektromotor og reduserer dermed tilhengerlasten for trekkjøretøyet til en egendefinerbar verdi på f.eks. 100 kg.

Dette gjør at elbiler for første gang kan trekke campingvogner og tilbakelegge adekvate avstander. Også kombinasjonen av liten trekkbil og tung tilhenger er mulig.

Gjenoppfinnelsen av campingvognen! En selvstendig fungerende elektromotor omgjør den passive campingvognen til en aktivt kjørende e-bobil, som også kan trekkes av elbiler uten merkbart tap av rekkevidde. Som mobilt strømlager kan den også brukes 365 dager i året.

Vi tenker lenger – det ligger i genene våre!

NO chassis ehome coco

1) Elektrisk drivenhet

Drivenheten består av to sentralt plasserte elektromotorer, som overfører effekten via hver sin drivaksel til hjulene. Ved hjelp av disse spesielle elektromotorene er manøvrering i stillstand like mulig som målrettet fordeling av dreiemomentet til de enkelte hjulene (dreiemomentvektorering), noe som øker kjøresikkerheten.

Tekniske data: 2 x 29 kW (kontinuerlig effekt)
2 x 90 kW (maks.
2 x 1.500 Nm (max.)
Girkasse med ett gir

2) Trekkavlastningsmodul

Trekkavlastningsmodulen måler kontinuerlig lasten som campingvognen utøver på tilhengerfestet og melder verdien til den sentrale styreenheten. Denne styrer elektromotorene på en slik måte at det bare er en definert tilhengerlast på f.eks. 100 kg som ligger på. I bremsesituasjoner og ved kjøring i fjellterreng blir elektromotorene generatorer. De bremser campingvognen og genererer dermed strøm som føres tilbake til kjøretøyets batteri (gjenvinning).

3) Sentral styreenhet

Den sentrale styreenheten vurderer kontinuerlig og lynraskt alle kjøredynamiske data og styrer elektromotorene individuelt for hvert hjul. Ved kjøring i kurver kan disse dataene da omgjøres til forskjellige hastigheter på det indre og ytre hjulet i kurven. Samtidig fungerer systemet som en slags elektronisk stabilitetskontroll (ESP) for campingvogner: Slingrebevegelser o.l. blir umiddelbart registrert, og med bremsing på én side forhindres ytterligere slingring.

4) Batterier

e.home Coco brukes det kraftige litiumionebatterier. Ved utviklingen var det i tillegg til energitetthet også fokus på sikkerheten. En nyhet er chassiset til e.home Coco, som er utformet i henhold til sikkerhetsstandarder for biler.* Det er et bevis på maksimale sikkerhetstiltak, siden det prinsipielt sett ikke finnes kollisjonskrav for tilhengere! Det tas hensyn til påvirkninger som trykk, temperatur og slag samt beskyttelse mot elektrisk støt.

*For eksempel ECE R34 „Sikkerhet for energilager“ blant mange andre.

Kapasitet: 80 kWh (totalt)