Menue
200330 DET Teasergrafiken Corona FAQs 1449x769px NO3

Svar vedrørende den aktuelle situasjonen

Kjære Dethleffs kunder,

så plutselig kan alt være annerledes. Ingen ville trodd for seks uker siden, at nesten hele vårt privat- og arbeidsliv ville komme til å stoppe på grunn av et virus. Det har skjedd ting, som vi aldri ville trodd mulig i dette omfang. Det har sjelden vært så viktig, at vi alle holder sammen som nå.

Vi er alle i samme båt og må ta vare på hverandre - selv om det betyr å begrense oss veldig i privat- og arbeidslivet. Glem ikke, at vi gjør dette av flere gode grunner: Å beskytte oss selv, våre kjære og våre medmennesker, å gi spredningen av koronaviruset så liten sjanse som mulig og til slutt å gjenvinne vår frihet.

Kachel schmal rechts wowa

En slik enestående situasjon krever spesielle tiltak, som Dethleffs også måtte ta. Å beskytte våre ansatte er førsteprioritet, fordi helse er en av de største varene vi har, og som vi ikke vil sette i fare for noen pris. Derfor er vår produksjon i utgangspunktet stoppet til påskedag.

Du har sikkert mange spørsmål om, hvordan dette år blir. Uansett om du allerede kjører Dethleffs, har kjøpt eller bestilt et nytt kjøretøy eller er interessert i våre produkter - vi er fremdeles der for deg!

I disse tider demonstrerer alle ansatte ved Dethleffs en ekstremt sterk teamånd for å gi deg best mulig råd og hjelp i den nåværende situasjonen.

Nedenfor finner du svarene våre på ofte stilte spørsmål angående koronavirus. Vi prøver å holde all informasjon på denne siden så oppdatert som mulig. Vennligst ha forståelse for,  om du ikke finner den siste dagsaktuelle informasjonen, da situasjonen endrer seg dagligt og forskjelligt i de lande, Dethleffs eksporterer til. 

Vi ønsker deg og din familie god helse - og sammen hold. La oss se fremover og overkomme denne drastiske tiden sammen -men hver for seg!

Den siste informasjonen om utviklingen av coronaviruset finner du på Folkehelseinstituttets nettside:
www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/ 

FAQ vedrørende koronavirus

+ Hvilke tiltak gjør Dethleffs angående koronavirus?

Vi har strengt fulgt de generelt kjente hygienereglene i flere uker og følger alle instruksjonene fra vår bedriftslege. Organisatorisk og med framsyn har vi forberedt oss på situasjonen, som tidligere var ukjent for oss alle på best mulig måte siden begynnelsen av mars og har satt opp en egen korona-taskforce. Dagligt blir nytt regelverk, risikoområder og vernetiltak behandlet.

Hver ansatt, som har vært i en risikoregion eller har hatt kontakt med en korona-pasient, må gå i karantene hjemme i 14 dager. Ansatte, som har symptomer som sår hals, rennende nese, vondt i kroppen eller feber, har ikke lov til å komme på jobb. I administrasjon - så langt aktiviteten tillater det - har vi sendt de hjem for å arbeide. Reiseaktivitetene våre er stoppet.

Tilgang for eksterne besøkende eller samarbeidspartnere til fabrikken er betydelig redusert og regulert.

Leverandører og lastebiler er underlagt strenge forholdsregler før tilgang til fabrikken er mulig.

Vi har foreløpigt suspendert produksjonen til 14. april. Vi vil bruke stengetiden til å forberede arbeidsplassene våre på best mulig måte for arbeide i samsvar med de relevante regler for hygiene og avstand, siden vi må anta, at koronaproblemet vil være med oss i flere måneder.

+ Blir det produksjonsflaskehalser eller til og med et produksjonsstopp?

Ja. For å beskytte våre ansatte og også på grunn av virkningene av koronakrisen på leverandører og logistikkjeder, har vi i Isny stoppet produksjonen av kjøretøyene våre til etter påske. Vi bestemte oss for å ta dette skrittet, fordi vi på den ene siden anser oss som ansvarlige for helsene til arbeidsstyrken vår, og på grunn av beslutningene som tas av den tyske forbundsstaten og de føderale myndigheter, ønsker vi å gjøre vårt for å unngå risiko. På den annen side må vi naturligvis garantere planleggingssikkerheten i vår produksjon.

+ Jeg har bestilt et kjøretøy - kan leveringsdato overholdes?

På grunn av de avbrutte forsyningskjedene og den nåværende situasjonen, kan der faktisk oppstå forsinkelser, noe vi er veldig lei for. Men selvfølgelig gjør vi vårt ytterste for å holde det i så lille et omfang som muligt. Men også her er helsen til våre ansatte i høysetet. Hvis du har spørsmål om leveringsdatoen, kan du kontakte forhandleren din direkte. Men også her en henstilling fra oss: Som alle selskaper, har våre forhandlere bare lov til å handle innenfor rammen av de tillatte landespedifikke tiltakene. Så det kan være forsinkelser i å svare på spørsmålene dine. Hvis din forventede leveringsdato først er i mai, ber vi deg om å vente og se hvordan situasjonen utvikler seg, så våre forhandlere forhåpentlig vil være i stand til (fullt ut) å starte driften igjen.

+ Er alle avdelinger ved Dethleffs stengt til etter påske?

Alle produksjonslinjer og alle avdelinger, som er involvert i produksjonen, påvirkes av nedleggelsen. Utstillingssenteret vil også være stengt i løpet av denne perioden. Vær oppmerksom på at det kan være forsinkelser i å svare på e-postmeldinger, da vi bare jobber med et redusert team. Alle ansatte  hos Dethleffs gjør sitt beste for å hjelpe deg - likesom våre forhandlere har åpent i det omfang det er muligt og tillatt og selvfølgelig også gjerne svarer på spørsmål.

+ Hvordan kan jeg finne ut av, når kjøretøyet mitt blir leveres?

Du vil motta en melding fra din forhandler. Vent på dette, selv om det er vanskelig å vente på din nye Dethleffs.

+ Fuktkontrollen for kjøretøyet mitt skulle ha vært gjort nå, men jeg kan ikke få det utført. Hva kan jeg gjøre?

For å opprettholde 6 års tetthetsgaranti fra Dethleff kreves det årlige fuktkontroller. Disse kan utføres av en Dethleffs forhandler eller serviceverksted innen for en periode på +/- 6 måneder fra årsdagen for den første registreringen eller overtakelsesdatoen (les også om garantistartdato under kapittel 2 i produsentens garanti). Hvis den aktuelle situasjon ikke har blitt bedre innen juli, vil Dethleffs lage omfattende tiltak for å sikre, at garantien din fortsetter. I dette tilfellet vil du bli informert.

+ Kan man fortsatt bestille en fabrikkomvisning?

Nei. På grunn av dagens situasjon har vi kansellert fabrikkturer så langt. Se www.dethleffs.de for å se når fabrikkomvisningen vil være tilgjengelig igjen. Pt. Vi kan ikke gi detaljert informasjon om når dette vil skje.

+ Kommer messerne å finne sted som vanligt?

Ingenting annet er kjent for oss for øyeblikket. Dette er ikke en beslutning som vi tar, men  av de enkelte messer. Men for øyeblikket antar alle produsenter, at de vil finne sted på planlagt dato.

+ På hvilke messer er Dethleffs representert i år?

Messesesongen starter ikke før i august. På grunn av den aktuelle situasjonen kan vi dessverre ikke gi noen spesifikk informasjon ennå.

+ Jeg har et annet spørsmål - hvordan kan jeg kontakte Dethleffs?

Den nemmeste måte hurtigt å få svar på et spørsmål i disse tider er ved å kontakte din Dethleffs-forhandler. De er kjent med bemanningssituasjonen på Dethleffs og kan hjelpe deg med å finne det rette svaret.

Følg oss også på Facebook og Instagram, hvor vi fortsetter å legge ut feriestemningsbilder, for heldigvis starter campinglivet igjen på et tidspunkt, så det er noe å se frem til.
Vi håper med denne FAQ å hjelpe deg videre. Ta vare på dere selv.

Dethleffs-teamet ditt